סודות ההצלחה של סטודנטים עם לקויות למידה

גלית גילתה רק בגיל 40 שלקשיים שאיתם התמודדה כל השנים יש שם - לקויות למידה - ובחרה ללכת ללמוד ולא לוותר למרות הקושי. שי מתמודד עם לקויות למידה מורכבות והפרעת קשב, אבל ממש לא נותן לקשיים לעצור אותו מללמוד את מה שהוא באמת אוהב ואפילו הפך בעצמו לחונך.

שמענו מהם על הכלים שקיבלו במרכז הנגישות במרכז האקדמי רופין, על הדברים שחשובים בדרך להצלחה, וגם על העתיד של תחום לקויות הלמידה.
ההחלטה ללכת ללמוד היא אף פעם לא צעד פשוט, אך הוא הופך מורכב עוד יותר עבור אנשים עם לקויות למידה. התלבטויות לגבי המסלול המתאים מתווספות גם לספקות ודילמות לגבי היכולות האישיות, אך למרות הקושי יש לא מעט דרכים שבהן סטודנטים עם לקות למידה יכולים להצליח - למרות כל המכשולים בדרך.
"כשהחלטתי ללכת ללמוד היו לי לא מעט חששות." מספרת גלית, סטודנטית לתואר BA למנהלים במרכז האקדמי רופין, שקיבלה את ההחלטה ללמוד אחרי גיל ארבעים, כשהיא אם גרושה לשני ילדים שמנהלת במקביל שתי קריירות. למרות לקויות הלמידה והפרעות הקשב שעמן היא מתמודדת, גלית החליטה לא לוותר ובחרה ללמוד לתואר ראשון. "לאורך הדרך הייתי צריכה לגלות הרבה נחישות ויצירתיות כדי להצליח ולמרות הקושי - הגעתי למעמד של מצטיינת דקאן." היא אומרת.
"בתקופתי לא הייתה באמת מודעות ללקויות למידה וכילדה שמעתי לא פעם שאני עצלנית או שאינני חכמה, למרות שהצטיינתי בלימודים. הייתי תלמידה מצוינת עד שאחי הגדול נהרג בצבא, השילוב של לקויות הלמידה והשכול השפיע עליי וכך סיימתי את התיכון ללא בגרות מלאה."
היא משתפת שגם הגילוי על לקויות הלמידה שלה קרה רק לאחרונה. "הרגע שבו הבנתי באמת שיש לי לקויות למידה היה כשלקחתי את הבת שלי לאבחון לפני כשנתיים. פתאום ראיתי את הקשיים שאני חווה גם אצל ביתי והבנתי שלקושי הזה יש שם. בפעם הראשונה הבנתי שיש לי דיסלקציה, אחרי שנים שהתנהלתי בתחושות קשות לגבי המסוגלות שלי."
לדבריה, היא קיבלה כלים רבים בדרכה להצלחה במרכז לנגישות שפועל במרכז האקדמי רופין, שמטרתו לסייע לסטודנטים שמתמודדים עם לקויות למידה והפרעות קשב. "אחד הכלים שמציעים במרכז הנגישות הן סדנאות לאסטרטגיות למידה, הן ממש הצילו אותי וחשפו בפניי שיש הרבה שיטות שונות ללמידה, כי כל אחד לומד אחרת. יש מי שמבינים יותר טוב דרך סיכום בנקודות ואחרים מצליחים ללמוד דרך המחשה ויזואלית. הכרתי שיטת לימוד שמאוד יעילה עבורי של עבודה עם תרשימים ומאז אני לומדת עם לוח מחיק וזה הרבה יותר יעיל וגם כיף, חברים בכיתה אפילו מבקשים ממני סיכומים."
במרכז הנגישות גם קיבלה סיוע באחת מנקודות הקושי הגדולות עבורה במהלך לימודי מנהל עסקים, והם התכנים הכמותיים ובפרט קורסי המתמטיקה. "כאימא עובדת יש לי מעט מאוד זמן פנוי ולא ידעתי איך אוכל להתמודד, זה היה מאתגר. התקשיתי לשבת ולפתור תרגילים, בעקבות הפרעת הקשב שמחריפה כשהכי קשה לי. הציעו לי שיעורים פרטיים וקיבלתי סיוע מסטודנטים ."
"ברגע של משבר בזמן הלמידה למבחן במתמטיקה, התקשרו אליי מהמרכז והיו שם בשבילי, הרגיעו אותי והזכירו לי את ההצלחות שלי. ידעתי שאני חייבת לעשות את הכי טוב שאני יכולה. בערב שלפני הבחינה, כשישבתי ללמוד בבית, כבר הבנתי במה אני צריכה להתמקד. במבחן קיבלתי 86." היא מספרת.
להיפטר מהבושה - ולא לפחד להתלבט ולטעות
כשהיא נשאלת מה לדעתה הכי חשוב עבור סטודנטים עם לקות למידה, היא אומרת שנחישות היא אחד המשאבים המרכזיים בדרך להצלחה. "בלי הנחישות לא הייתי מגיעה למקום שבו אני נמצאת היום. קל מאוד לוותר לעצמך ולהיכנע. במרכז הנגישות עזרו לי להאמין שהכל אפשרי, שיש כלים להצלחה ושאני צריכה להושיט יד אליהם בעצמי, כי רק אני יכולה להניע את ההצלחה שלי."
"חשוב מאוד לא להתבייש, לקויות למידה לא מעידות על חוסר יכולת," היא מוסיפה. "היום אני יודעת לומר שאני סטודנטית טובה וזה עומד בסתירה עם התחושות שאיתן הסתובבתי שנים רבות כל כך. חשוב מאוד שאנשים יכירו במסוגלות שלהם. עברתי חוויה מתקנת, וזה נכס שקיבלתי."
"סטודנטים צריכים לדעת שזו לא בושה לבוא לבקש עזרה. לפעמים הדברים הכי פשוטים יכולים לעזור." מסכים איתה שי, סטודנט ללימודי מדעי ההתנהגות שמתמודד מילדות עם הפרעות קשב והיפראקטיביות ועם לקויות למידה מורכבות. "יש לי הפוטנציאל להצליח בדיוק כמו לכל אחד אחר, אני פשוט צריך את הכלים הנכונים כדי לעשות זאת."
שי מתאר שאחרי השחרור התמודד עם לא מעט התלבטויות לגבי בחירת לימודים. הוא החליט להקציב לעצמו שנה אחת ובמהלכה למצוא את התחום שהכי מתאים לו. כדי לעשות זאת, הגיע בין היתר לכמה ימים פתוחים. "זה היה לי חשוב מאוד, בבית הספר הייתי רגיל ל - 16 ילדים בכיתה, לא בהכרח הייתי רגיל לכיתה של עשרות סטודנטים."
כך נפגש שי עם מרכז הנגישות והסתייע בו בין היתר כדי לחדש את האבחון ללקויות הלמידה. שם גם קיבל הסברים על טכניקות למידה שיכולות להתאים לו. העזרה הזו באה לידי ביטוי באופן ניכר בתחום הלימוד שלו, שמתאפיין בהתמודדות רבה עם טקסטים רבי מלל. את המאמרים וספרי הלימוד הוא מקבל כקבצי שמע שאליהם הוא יכול להאזין, והוא לומד הרבה גם בעזרת סרטונים.
"דרך המרכז גם קיבלתי חונכת, היא נותנת לי כלים לימודיים אבל גם עזרה שהיא הרבה מעבר ללימודים. שיתפתי אותה אפילו בנושאים אישיים בחיים." הוא מתאר. "התמיכה הרגשית הזו חשובה מאוד לאנשים עם לקות למידה. חשוב מאוד להבין שאתה לא לבד. גם האווירה בקורסים, בין השיעורים ובמעונות היא מאוד חברותית, כולם מדברים על הכל ופורקים בעיות וקשיים. לאחרונה נרשמתי בעצמי להיות חונך, כדי לעזור גם לאחרים כמו שעזרו לי."
לאנשים עם לקות למידה שמתלבטים לעיתים מה המסלול המתאים להם באקדמיה, שי ממליץ לקחת את הזמן בקבלת ההחלטה. "בחירת לימודים זו לא החלטה שמקבלים על רגל אחת. יש כל כך הרבה קריירות ומסלולי לימוד וזה יכול להיות מבלבל לפעמים. חשוב להבין מה אתה אוהב ולבחור בהתאם. אחרי שהגעתי ליום הפתוח שמעתי על כל המסלולים והבנתי שהתחום של מדעי ההתנהגות מאוד מושך אותי."
"אנחנו לא מפסיקים להתלבט כל החיים, גם מי שאין לו לקות למידה מתלבט כל הזמן, לגבי הרבה דברים. אבל חשוב מאוד לדעת שגם לקבל בחירה פחות טובה זה בסדר, כי לומדים מהטעות." הוא אומר.
טכנולוגיה מול קשר אישי: איך ייראה העתיד של סיוע ללקויי למידה?
במקביל לסיוע לסטודנטים, במרכז הנגישות פועלים גם כדי להמשיך להגביר את המודעות לזכויות לקויות למידה ולהנגיש לסטודנטים את העזרה שלה הם זכאים. "לקויות למידה הן נושא שלא תמיד היה במודעות. העיסוק בחקיקה לזכויות סטודנטים עם לקויות למידה החל רק לפני מספר שנים. ברופין ראינו עד כמה הקושי הזה בולט ופעלנו עוד לפני שחוקק החוק." מתארת קרן משה, מנהלת מרכז הנגישות ברופין. "הקמנו את המרכז מתוך רצון להביא לשוויון הזדמנויות לסטודנטים עם לקויות למידה. ברגע שהמרכז הוקם, ראינו גם את ההתעניינות הרבה של הסטודנטים בנושא."
היא מספרת שאוכלוסיית הסטודנטים שמגיעה להסתייע במרכז הנגישות היא מגוונת מאוד, וכוללת סטודנטים שמגיעים עם אבחונים קודמים מהלימודים בתיכון לצד מי שמגלים את לקויות הלמידה לראשונה בגיל מאוחר.
"רבים מהסטודנטים במרכז הנגישות מגיעים עם אבחונים מהתיכון ויש גם חלק לא מבוטל שמכיר את עצמו מחדש סביב הלימודים האקדמיים בגיל מאוחר, בנקודה לא פשוטה שבה לעיתים נפגשים עם קושי גדול. פתאום יש להם כתובת, הם יודעים שהם לא צריכים להילחם עם הקושי לבד, שאפשר לקבל עזרה. הם גם מבינים שיש עוד סטודנטים כמוהם, מכירים זה את זה ולוקחים חלק בלמידה משותפת."
היא מתארת שהמחקר והעשייה בתחום לקויות הלמידה ממש לא עומד במקום ומשתכלל כל הזמן כדי לקדם את חוויית הלימודים. לדבריה, אחד מהתהליכים המשמעותיים שעוברים על האקדמיה היא הרחבה של שיטות הלימוד המקובלות. "אני חושבת שבעוד כמה שנים נפתח עוד יותר את ההבנה של מושג העיצוב האוניברסלי בלמידה. כלומר, ההבנה שהסביבה צריכה להית מעוצבת כדי שכל אחד ואחת מאיתנו יוכלו להסתייע בשירותים וליהנות מהם. כך נגיע למצב שבו יהיה מגוון רחב של ערוצים לסיוע ולא דרך אחת בלבד. סטודנט יוכל לצרוך את התמיכה בשלל דרכים שיתאימו לו ולקושי שלו. אנחנו רואים זאת כבר היום."
מגמה דומיננטית נוספת שניתן לזהות לאחרונה באקדמיה היא שילוב של טכנולוגיות למידה מתקדמות, אך בעיניה, לא ניתן להסתמך עליהן בלעדית אלא יש לערוך שילוב עם שיטות סיוע שמדגישות את הקשר הבין אישי, מגמה שלדעתה תתחזק בעתיד הקרוב. "יש הרבה טכנולוגיות, אבל אנחנו רואים סטודנטים שדווקא הקשר האישי הכי מסייע להם. בעוד כמה שנים נראה היצע גדול מאוד של אפשרויות לקבל סיוע שיתאימו לכל אחד עם דגש על הקשר האישי, שלדעתי לא רק שלא ייעלם אלא ילך ויתרחב, דווקא בגלל הטכנולוגיות."

 *מתוך ראיון של קרן משה מנהלת מרכז נגישות לרדיו 'קול נתניה'