נשים שעברו הגדלת חזה מרמות יותר

מאיה בורץ ואביבה ברונשטיין, סטודנטיות בתוכנית B.A מנהלים במרכז האקדמי רופין, בהנחיית פרופ' יוסי יסעור, שחזרו לאחרונה ניסוי של פרופסור דן אריאלי משנת 2010 והגיעו למסקנה כי: נשים שעברו הגדלת חזה, חובבות מותגים מזויפים ופחות משכילות, התגלו כמי שמרמות יותר כאשר הן נדרשו לדווח על תוצאות תרגילים פשוטים שפתרו.

בניסוי השתתפו 91 נשים, בנות כל הגילאים ורמות ההשכלה. הצעירה ביותר הייתה בתחילת שנות העשרים לחייה בעוד המבוגרת ביותר בת 66. המשכילה ביותר סיימה 23 שנות לימוד בעוד הפחות משכילה הייתה בת עשר שנות לימוד בלבד.

כל אחת מילאה שאלון אישי ובו 24 שאלות כלליות ביניהן היגדים כמו : אני אוהבת לקרוא ספרים, אני נהנית מכוס יין, אני הולכת למספרה מספר פעמים בחודש וכן הלאה. שאלה 17 ביקשה מהמשתתפות לציין אם עברו הגדלת חזה . בשאלה 21 היו צריכות המשתתפות להתייחס להיגד "אני אוהבת להיות לבושה במותגים, גם אם אינם מקוריים". מן השאלון הזה עלה כי 31 מהנשים שהשתתפו , עברו הגדלת חזה. 

בשלב הבא התבקשו לפתור 20 תרגילי חשבון פשוטים, ולאר מכן לבדוק את התוצאות, ולדווח על דף השאלון האישי כמה שאלות פתרו בצורה נכונה.
הנבדקות התבקשו להפריד את דף התרגילים ודף השאלות האישיות ולהכניס אותם לשתי תיבות נפרדות. האנונימיות של השאלונים אפשרה למי שרצתה להפריז במספר התשובות הנכונות שעליו דיווחה לעומת המספר האמתי שענתה נכון ובכך לטעון לפרס יקר יותר מבלי לחשוף את עצמה.

במבחן השוואתי ראשוני נמצא כי נשים שעברו הגדלת חזה רימו פי 3.5 יותר מנשים שלא עברו הגדלת חזה. ממוצע השקרים של הנשים שלא עברו את הניתוח היה 1.281 שקרים, בעוד שהממוצע של אלו שעברו את הניתוח היה 4.559 שקרים.

קשר נוסף שנבדק היה מספר הרמאויות לנשים שסימנו את אהבת המותגים המזויפים. במקרה זה עלה מספר הרמאויות ב-0.8 מול הנשים שאינן אוהבות מותגים מזויפים. ההשכלה, לעומת זאת, נמצאת במתאם שלילי עם הרמאויות. ככל שהאישה הייתה משכילה יותר , כך היא רימתה פחות.

"הספרות המקצועית מציינת מספר מנבאים להגדלת חזה," אומרות הסטודנטיות. "נשים שיולדות בגיל צעיר, בעלות דימוי עצמי נמוך, ושיש להן היכרות עם נשים אחרות שעברו הגדלת חזה, סיכוייהן לעבור ניתוח דומה, גבוהים יותר מאלה של נשים משכילות, בעלות דימוי עצמי גבוה וקשר טוב עם ההורים".
"תוצאות אלה מתכתבות באופן מובהק עם מחקר המשקפיים של דן אריאלי," אומר פרופ' יסעור. ניתן ללמוד ממחקריו של דן אריאלי וממחקר זה כי ככל הנראה, מי שמזייף בתחום אחד, יותר קל לו לזייף גם בתחומים אחרים".
סוף סוף הביטוי Once a cheater always a cheater מקבל חיזוק מדעי.

"משחק עסקים" סימולציה במסגרת תכנית המנהלים"משחק עסקים" סימולציה במסגרת תכנית המנהלים