• "ברופין מגדירים מחדש קיימות"

    כששואלים את פרופ' אביעד קליינברג, היסטוריון בעל שם עולמי, המכהן כנשיא המרכז האקדמי רופין, מהו התחום שהאקדמיה מחויבת לעסוק בו, הוא משיב: "קיימות, אבל לא רק מיחזור, ניקיון חופים, שימוש באנרגיות מתחדשות. קיימות היא כל תחום שיבטיח עתיד בר קיימא: חברה לא בזבזנית, חברה שוויונית, חברה שלא מזדהמת בשקרים ובניצול. הסטודנטים שאנחנו שולחים לחברה לא אמורים להיות רק מומחים לתחום עיסוקם. הם אמורים להיות אזרחים טובים יותר ובני אדם טובים יותר. זה האתגר. האקדמיה צריכה להגדיר מחדש קיימות".

    קרא עוד

  • "ברופין מגדירים מחדש קיימות"

    כששואלים את פרופ' אביעד קליינברג, היסטוריון בעל שם עולמי, המכהן כנשיא המרכז האקדמי רופין, מהו התחום שהאקדמיה מחויבת לעסוק בו, הוא משיב: "קיימות, אבל לא רק מיחזור, ניקיון חופים, שימוש באנרגיות מתחדשות. קיימות היא כל תחום שיבטיח עתיד בר קיימא: חברה לא בזבזנית, חברה שוויונית, חברה שלא מזדהמת בשקרים ובניצול. הסטודנטים שאנחנו שולחים לחברה לא אמורים להיות רק מומחים לתחום עיסוקם. הם אמורים להיות אזרחים טובים יותר ובני אדם טובים יותר. זה האתגר. האקדמיה צריכה להגדיר מחדש קיימות".

    קרא עוד

כולם מדברים START UP NATION. ואני חושב למה לא OCEAN NATION?

כולם מדברים START UP NATION. ואני חושב למה לא OCEAN NATION?

"אנשים לא מבינים עד כמה העתיד של כולנו טמון בים", אומר פרופ' דב צביאלי, דיקן הפקולטה למדעי הים במכמורת. "אנחנו רק מגרדים את קצה הקרחון במחקר הימי והחופי, וממעטים להחשיב את הפוטנציאל שטמון בו לעתיד האנושות". "כשסטודנט שואל אותי למה בכלל לעשות תואר במדעי הים, הוא מרים לי להנחתה", מספר בחיוך פרופ' דב צביאלי, דיקן הפקולטה למדעי הים במכמורת. הוא מצביע בידו מערבה, אל הים הנשקף ממשרדו, ומוסיף: "אנשים לא מבינים עד כמה העתיד של כולנו טמון בים. אנחנו רק מגרדים את קצה הקרחון במחקר הימי והחופי, וממעטים להחשיב את הפוטנציאל שטמון בו לעתיד האנושות".

קרא עוד

1215 בוגרים ומוסמכים שממשיכים להגיע גבוה!

1215 בוגרים ומוסמכים שממשיכים להגיע גבוה!

ב-6.6.23 התקיים במרכז האקדמי רופין, טקס הענקת תארים לשנת 2023, לכ-1,215 בוגרים ומוסמכים, מתוכם 20 מוסמכים מצטייני הנשיא. האירוע התקיים בנוכחות פרופ' אביעד קליינברג, נשיא המרכז האקדמי רופין, מר רענן דינור, יו"ר הועד המנהל, חברי סגל והנהלה, דיקאני הפקולטות, בוגרים ובני משפחותיהם שמילאו את הקמפוס בהתרגשות וחיוכים. העיתונאית הגב' דנה וייס הנחתה את הערב והזמר אוהד שרגאי הנעים את אוזננו במהלכו.

קרא עוד

אם לא נשנה כיוון, הפסקות החשמל האלה רק יתרבו

אם לא נשנה כיוון, הפסקות החשמל האלה רק יתרבו

מאמר דעה: הפסקת החשמל הגדולה שחווינו בשישי האחרון עלולה להיות תצוגה מקדימה של מה שצפוי למשק החשמל הישראלי עם העלייה בתדירות גלי החום עקב החרפת משבר האקלים. הפתרונות בידיים שלנו, עכשיו צריך רק להוציא אותם לפועל

קרא עוד

המעונות לגיל הרך בקריסה, הממשלה צריכה להעלות הילוך

הצוות לא עובר הכשרה והסייעות עוזבות: זה הזמן להחלת הפיקוח על מעונות עם פחות משבעה ילדים ולתוספת תקציב משמעותית

הכותבת: ד"ר כרמל בלנק, חוקרת ומרצה במחלקה למדעי ההתנהגות, המרכז האקדמי רופין, וחוקרת בכירה ביוזמה לחקר אי שוויון מתהווה בגיל הרך במרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל


מאז שפורסם ב - 10.5 דוח מבקר המדינה על המעונות לגיל הרך, ממצאיו מכים גלים (גילוי נאות: במסגרת איסוף הנתונים לדוח צוות המבקר נפגש גם עם כותבת הטור, כחלק מצוות היוזמה לחקר אי שוויון מתהווה בגיל הרך
במרכז טאוב). נדמה כי אנשים הופתעו לגלות שפחות מ - 30% מהילדים בגילים אלו מתחנכים במעונות מפוקחים, שהסבסוד שהמדינה מעניקה מצומצם וכי יש מחסור חמור במעונות שכאלו דווקא בפריפריה ובחברה
הערבית, היכ ן שגרה אוכלוסייה מוחלשת שמשוועת לחינוך איכותי. זאת, למרות שממצאים אלו דומים מאוד לממצאי דוח שנכתב כבר לפני למעלה מעשור. עוד נרעשים אנשים מהגילוי שקיימת בעיית כוח אדם חמורה,
שכמעט מחצית מהסייעות עוזבות את המערכת בשנה הראשונה, ורובן לא עברו הכשרה כלשהי.

בלי פיקוח וסטנדרטים

לצערי, כל מי שמכיר את מערכת החינוך לגיל הרך בישראל לא הופתע מממצאי הדוח. במשך עשורים היחס אל המעונות לגיל הרך היה כאל מגרשי חניה ענקיים שמטרתם, על פי דוח מבקר המדינה משנת 2011 , "(לספק)
פתרון הולם לשהותם של הילדים במסגרת חינוכית טיפולית בשעות עבודתם של ההורים". זו גם הסיבה - שהמעונות היו תחת משרד התמ"ת, וזה במקרה הטוב של המעונות המפוקחים. במקרה הפחות טוב, והנפוץ הרבה
יותר, המעונות לא היו כפופים לאיש, ללא פיקוח או סטנדרטים מינימליים כגון רישיון עסק. על סטנדרטים חינוכיים בכלל לא היה מה לדבר. במצב זה, לא פלא שנתונים השוואתיים מראים כי ישראל ממוקמת הרחק
מאחורי המדינות המפותחות מבחינת איכות המעונות לגיל הרך הצפיפות, הכשרת והשכל ת הצוותים והיחס בין - מספר הילדים למספר נשות הצוות. הזנחת הגילים הללו הובילה גם לפערים גדולים באיכות החינוך בין המרכז
לפריפריה, בין חינוך לעניים וחינוך לעשירים, ובין חינוך במגזרים השונים, כגון החרדי והערבי. במקביל, הילדים הישראלים שוהים במעונות זמן רב יחסית למדינות אחרות הילדים שלנו נכנסים למעון בגיל -
מוקדם יחסית ומבלים בו הרבה שעות בשבוע, בהשוואה לילדים במדינות כמו יוון, ספרד או הולנד. למעשה, את שנות ילדותם המוקדמות, השנים הכי קריטיות להתפתחותם, מעביר חלק גדול מילדי ישראל במסגרות שאיכותן
בינונית ומטה, דבר ש מחקרים מראים שמשפיע לרעה על הישגים בהמשך החיים.

מגמת העזיבה תחריף

המהלכים האחרונים של משרד החינוך, אשר העביר לאחריותו את מעונות היום וכן החיל על רובם את תקנות הפיקוח, הקובעות סטנדרטים שונים בנושאי בטיחות, מספר ילדים, גודל המבנה ועוד, הם מבורכים. גם ההחלטה
על מתן הכשרה לסייעות בהיקף של 220 שעות. אך צעדים אלו אינם מספיקים. ראשית, הם לא חלים על מעונות שיש בהם שבעה ילדים או פחות, ומדובר על עשרות אלפי ילדים.
שנית, הסדרה זו מלווה בתקצוב מספק. תקציבים הם חיוניים כדי לתמוך ולסייע למעונות יום שלפתע צריכים לשלם אלפי שקלים על מדריכה חינוכית, אישורי בטיחות, שיפוץ המבנה ועוד דרישות שה היגיון בהן רב, אך
עבור מנהלת מעון באלעד או בעראבה משמעותן יכולה להיות סגירת המעון או לחלופין הפעלתו "מתחת לרדאר" וללא כל רישיון עקב אי יכולתה לעמוד בהוצאות. שלישית, את ההכשרה לסייעות יש ללוות בשיפור שכרן ותנאי
עבודתן. מבלי להעלות את יוקרת המקצוע והתגמול בו , מגמת העזיבה רק תחריף. אני שומעת כבר עכשיו על לא מעט רשויות שכבר עכשיו לא בטוחות כי שנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה עקב סגירת מעונות ומחסור
במסגרות לילדים.

טוב שדוח המבקר מאיר את הבעיות של מערכת החינוך וטוב שבמשרד החינוך מודעים לבעיות אלו ופועלים לתקנן. עכשיו זה הזמן להעלות הילוך, לפני ששוב נמצא את עצמנו שואלים כיצד תלמידי ישראל מדורגים
בתחתית טבלת ההישגים וכיצד הפריון לשעת עבודה בישראל נמוך. רק בסיס איתן ויצ יב בגיל הרך יסייע לצמצם פערים חברתיים ויעניק חוסן חברתי וכלכלי לטווח הארוך . כמו שנאמר, הדרך להייטק מתחילה בפעוטון.

 

המאמר פורסם ב: גלובס בתאריך 24.5.22לקריאת המאמר