• "ברופין מגדירים מחדש קיימות"

    כששואלים את פרופ' אביעד קליינברג, היסטוריון בעל שם עולמי, המכהן כנשיא המרכז האקדמי רופין, מהו התחום שהאקדמיה מחויבת לעסוק בו, הוא משיב: "קיימות, אבל לא רק מיחזור, ניקיון חופים, שימוש באנרגיות מתחדשות. קיימות היא כל תחום שיבטיח עתיד בר קיימא: חברה לא בזבזנית, חברה שוויונית, חברה שלא מזדהמת בשקרים ובניצול. הסטודנטים שאנחנו שולחים לחברה לא אמורים להיות רק מומחים לתחום עיסוקם. הם אמורים להיות אזרחים טובים יותר ובני אדם טובים יותר. זה האתגר. האקדמיה צריכה להגדיר מחדש קיימות".

    קרא עוד

  • "ברופין מגדירים מחדש קיימות"

    כששואלים את פרופ' אביעד קליינברג, היסטוריון בעל שם עולמי, המכהן כנשיא המרכז האקדמי רופין, מהו התחום שהאקדמיה מחויבת לעסוק בו, הוא משיב: "קיימות, אבל לא רק מיחזור, ניקיון חופים, שימוש באנרגיות מתחדשות. קיימות היא כל תחום שיבטיח עתיד בר קיימא: חברה לא בזבזנית, חברה שוויונית, חברה שלא מזדהמת בשקרים ובניצול. הסטודנטים שאנחנו שולחים לחברה לא אמורים להיות רק מומחים לתחום עיסוקם. הם אמורים להיות אזרחים טובים יותר ובני אדם טובים יותר. זה האתגר. האקדמיה צריכה להגדיר מחדש קיימות".

    קרא עוד

כולם מדברים START UP NATION. ואני חושב למה לא OCEAN NATION?

כולם מדברים START UP NATION. ואני חושב למה לא OCEAN NATION?

"אנשים לא מבינים עד כמה העתיד של כולנו טמון בים", אומר פרופ' דב צביאלי, דיקן הפקולטה למדעי הים במכמורת. "אנחנו רק מגרדים את קצה הקרחון במחקר הימי והחופי, וממעטים להחשיב את הפוטנציאל שטמון בו לעתיד האנושות". "כשסטודנט שואל אותי למה בכלל לעשות תואר במדעי הים, הוא מרים לי להנחתה", מספר בחיוך פרופ' דב צביאלי, דיקן הפקולטה למדעי הים במכמורת. הוא מצביע בידו מערבה, אל הים הנשקף ממשרדו, ומוסיף: "אנשים לא מבינים עד כמה העתיד של כולנו טמון בים. אנחנו רק מגרדים את קצה הקרחון במחקר הימי והחופי, וממעטים להחשיב את הפוטנציאל שטמון בו לעתיד האנושות".

קרא עוד

1215 בוגרים ומוסמכים שממשיכים להגיע גבוה!

1215 בוגרים ומוסמכים שממשיכים להגיע גבוה!

ב-6.6.23 התקיים במרכז האקדמי רופין, טקס הענקת תארים לשנת 2023, לכ-1,215 בוגרים ומוסמכים, מתוכם 20 מוסמכים מצטייני הנשיא. האירוע התקיים בנוכחות פרופ' אביעד קליינברג, נשיא המרכז האקדמי רופין, מר רענן דינור, יו"ר הועד המנהל, חברי סגל והנהלה, דיקאני הפקולטות, בוגרים ובני משפחותיהם שמילאו את הקמפוס בהתרגשות וחיוכים. העיתונאית הגב' דנה וייס הנחתה את הערב והזמר אוהד שרגאי הנעים את אוזננו במהלכו.

קרא עוד

אם לא נשנה כיוון, הפסקות החשמל האלה רק יתרבו

אם לא נשנה כיוון, הפסקות החשמל האלה רק יתרבו

מאמר דעה: הפסקת החשמל הגדולה שחווינו בשישי האחרון עלולה להיות תצוגה מקדימה של מה שצפוי למשק החשמל הישראלי עם העלייה בתדירות גלי החום עקב החרפת משבר האקלים. הפתרונות בידיים שלנו, עכשיו צריך רק להוציא אותם לפועל

קרא עוד

אז זה רציני? - האם מידע רפואי אישי יגרום לנו להתקשר לרופא או ללכת להבדק?

יותר ויותר, המציאות מתווכת לנו באמצעות טכנולוגיות מידע, יישומונים, וגאדג'טים לניטור עצמי. באמצעות הגליון הרפואי הממוחשב, מטופלים יכולים לצפות, לעיתים אף לפני הרופא המטפל, בתוצאות הבדיקות שלהם. כעת, ביכולתם של המטופלים לעקוב אחר מצבם הבריאותי, להעריכו ולהחליט כיצד לפעול.

 מאת: ד"ר שירלי בר-לב, ד"ר דיצה ביימל

מערכת מידע בבריאות
הנחת היסוד היא שמטופל מושכל, מעורה ומעודכן ינהג באחריות – יאמץ התנהגויות בריאות, יפנה לקבלת ייעוצים/שירותים רפואיים בזמן רק במקרה הצורך, ויעבור בדיקות לאיתור ולמניעת מחלות קשות. האמנם?
הגישה לנתונים מעלה שתי שאלות:
1. האם מטופלים נעדרי השכלה רפואית, יפרשו את ממצאי הבדיקות כשם שרופאים מפרשים אותם? 
2. כיצד הגישה לממצאים תשפיע על התנהגותם של המטופלים? האם תעודד נקיטת פעולה או שתעודד סבילות והעברת האחריות לרופאים המטפלים?

תצוגה קובעת מציאות
מחקר שנערך במרכז לחקר המידע בבריאות, במרכז האקדמי רופין, מצביע על קשר אפשרי בין תצוגת המידע לבין האופן שבו המשתתפים פירשו את חומרת המצב הבריאותי.
298 משתתפי המחקר התבקשו לקרוא עשרה תרחישים ולהעריך את מצבם הבריאותי של הדמויות המופיעות בתרחישים השונים על בסיס ממצאי הבדיקות שהופיעו בגליון הרפואי הממוחשב. ממצאי הבדיקות חולצו מגליונות רפואיים אמיתיים והוצגו בשלושה אופנים: באמצעות מספרים, גרף או טבלה ומלל. התרחישים הציגו מצבים בריאותיים כרוניים או אקוטיים הדורשים מעקב רפואי, אך אינם מסכני חיים (חוסר הורמונלי, הימצאות דלקת, כולסטרול וכדומה). לשם בקרה, התבקשו שני רופאים ואחות להעריך גם הם את חומרת המצב הבריאותי. סרגל חומרת המצב הבריאותי נע בין 1= כלל לא חמור ועד 5 = חמור מאד. המשתתפים יכלו לבחור בחלופה 6 = לא יודע/ת. לאחר מכן התבקשו המשתתפים לציין כיצד היו פועלים במצב זה לו היו המטופלים. 

תוצאות
1. המשתתפים נטו להפריז בחומרת המצבים הבריאותיים שהוצגו במספרים או באמצעות גרף, ולדייק בחומרת המצבים הבריאותיים שהוצגו באמצעות מלל 
2. מספר המשתתפים שבחרו בחלופה 6 (לא יודע) היה הגבוה ביותר כאשר תוצאות הבדיקות הוצגו באמצעות מספרים, והנמוך ביותר כאשר תוצאות הבדיקות הוצגו כגרף.
3. ככל שהמצבים הבריאותיים נתפסו חמורים יותר, כך נטו המשתתפים לבחור בחלופת הפעולה "אתקשר מיד לרופא המשפחה". מעניין לראות שמשתתפים שבחרו בחלופת ה"לא יודע", נטו לבחור בחלופת פעולה של "לברר את הממצא באינטרנט", או, "לחכות שרופא המשפחה יתקשר אלי".

מסקנות: מה מצבי, מה לעשות, מה יצא לי מזה
המחקר מלמד שחיבור לנתונים האישיים יכול להניע לפעולה. אולם, בכדי להניע אנשים ליזום פעולות (התחסנות, גילוי מוקדם של מחלות, ניטור מצבים בריאותיים וכדומה), על המידע האישי לענות בברור על שלוש שאלות:
1. מה מצבי
2. מה אפשר לעשות
3. מה ייצא לי מזה
מידע לא בהיר, כזה שהמטופל לא מבין את משמעותו, יכול לייצר סבילות והעברה של האחריות לרופא המטפל. בכך אנו מחמיצים את פוטנציאל ההעצמה הטמון במידע רפואי אישי.