• להיות יזם ים

    תכירו את החקלאות הימית, תחום מרתק ופורץ גבולות שנלמד ונחקר בפקולטה למדעי הים.

    קרא עוד

  • להיות יזם ים

    תכירו את החקלאות הימית, תחום מרתק ופורץ גבולות שנלמד ונחקר בפקולטה למדעי הים

    קרא עוד

פרופ' אביעד קליינברג - נשיא חדש למרכז האקדמי רופין

פרופ' אביעד קליינברג - נשיא חדש למרכז האקדמי רופין

אושר פה אחד מינויו של פרופ' אביעד קליינברג כנשיא החדש של המרכז האקדמי רופין. פרופ׳ קליינברג יחליף בתפקיד את פרופ' גליה צבר שמסיימת את תפקידה בהצלחה גדולה לאחר 5 שנות כהונה.

קרא עוד

האקתון בינה מלאכותית - היי טק ברופין

האקתון בינה מלאכותית - היי טק ברופין

סטודנטים בהנדסה התחרו בהאקתון בינה מלאכותית וזכו בפרסים מכובדים ובהתנסות מעשית בפיתוח מעבד שתשרת אותם בעבודתם בתעשייה.

קרא עוד

שיא של 1149 בוגרים טריים

שיא של 1149 בוגרים טריים

בטקס מרגש שהתקיים בקמפוס בשבוע שעבר הוענקו 1149 תארי בוגר ומוסמך במרכז האקדמי רופין. האירוע היה לנקודת מפגש מיוחדת שבה לאחר כשנה שבה לא פקדו את הקמפוס סטודנטים, שמחנו לארח אלפי מבקרים בניהם בוגרים, בני משפחה נרגשים וחברי סגל אקדמי ומנהלי.

קרא עוד

מודל ניהול חדש - או שאתה מנהל זמיש, או שתנהל עסק ביש.

בתכנית ה-MBA  המכשירה בוגרי מאסטר במנהל עסקים, מכוונים להכשרתו של מנהל זמיש = מנהל זריז וגמיש. "זמישות" – שיא התרגום העברי למושג Strategic Agility.

כשלראשונה הכרנו את Google היא הייתה מתחרה בתחום מנועי החיפוש כנגד שחקנים כגון כמו Yahoo  ו- Lycos, אבל היום Google זה גם , Youtube שמתחרה ישירות בתחנות הטלוויזיה! את Apple הכרנו כמתחרה של Microsoft אבל כיום היא מתחרה גם במותג שעוני היוקרה .Breitling
Amazon התחילה כגרסה הדיגיטלית של ברנס אנד נובל ואח"כ הפכה למתחרה בענקית הקמעונאות  Walmart זה ממשיך ומסתבך ....בעוד שגוגל כיום מתחרה במיקרוסופט בענף התוכנות המשרדיות הרי שזה לא סוד שהיא מתכננת בעתיד חדירה לשוק הרכב... והיא לא לבד. גם Apple  פועלת נמרצות לפיתוח רכב אוטונומי והמשמעות היא ששתי שחקניות אלו שבעבר ראינו בהן כשחקניות בעולם המחשבים, הולכות להתחרות כבר בעתיד הקרוב עם יצרניות רכב כגון טויוטה ואאודי.
מבולבלים?

במרכז האקדמי רופין הבינו שהמציאות העסקית והכלכלית הפכה למורכבת מתמיד, ועל כן דרך הלימוד חייבת להשתנות בהתאם.  בתכנית ה-MBA  המכשירה בוגרי מאסטר במנהל עסקים, מכוונים להכשרתו של מנהל זמיש   = מנהל זריז וגמיש. קונספט ניהולי זה, נולד כתוצאה מהצורך בחקר, לימוד ותרגול של יכולות דינמיות, אל מול מציאות כלכלית-עסקית המשתנה ללא הרף, תוך שימוש בהדמיות מציאותיות והטמעה של מיומנויות "זמישות" – שיא התרגום העברי למושג Strategic Agility.

כפי שמסביר ד"ר יואל אסרף, מומחה לשיווק בינלאומי ואחד מהמרצים המובילים בתכנית,  שבמקביל למחקריו האקדמיים בנושא גמישות אסטרטגית ודוקטרינה שיווקית, נהנה מניסיון ניהולי בכיר בתעשייה: "בסביבה היפר-תחרותית, חברות עסקיות נדרשות כיום ליכולת זמישות – כלומר יכולת להיות גמיש ולהגיב במהירות לסביבה משתנה. זה נשמע פשוט אבל זה לא כך. זמישות היא יכולת רב-מימדית וטומנת בחיקה מספר קונפליקטים פרדוקסליים. לדוגמא: יציבות למול גמישות, מחויבות למול שינוי והקונפליקט בין דרכי פעולה מוכרות לבין דרכי פעולה חדשות ונועזות.
יותר מאי פעם יש צורך בדגש על פיתוח יכולת גמישות אסטרטגית שתאפשר מענה מהיר ואיכותי לתרחישים בלתי צפויים כגון הזדמנויות, איומים, פעילות מתחרים ועוד...
אבל, האם אפשר לתכנן ולהיות גמיש  - בעת ובעונה אחת?
לדברי אסרף "למרות שהמחקר בתחום הזמישות עדיין רחוק מכדי מיצוי, הרי שקיימת הסכמה בקרב החוקרים המובילים בנושא, שיכולת זו מחייבת התייחסות למספר מימדים מקבילים. לדוגמא: זמישות זו היכולת לקחת סיכונים ובמקביל לגלות סובלנות לכישלונות.  זו גם יכולת למידה מתמדת, וגם היכולת להתמיד בדרך הפעולה שנבחרה ולהקצות לה משאבים בהתאם. זמישות זו גם היכולת לנצל משאבים ביעילות, וגם היכולת להחזיק משאבים זמינים שיאפשרו בשעת הצורך מענה מהיר להזדמנויות ואיומים".

מילת הקסם - סימולציה
בתכנית ה MBA של רופין בחרו להתמודד עם הקנייה ופיתוח הגמישות המחשבתית הנדרשת להתמודדות עם פרדוקסים הנ"ל, באמצעות לימוד במגוון סימולציות אנושיות וממוחשבות המדמות תרחישים בהם נתקלים מנהלים כיום. הסטודנטים נדרשים לחשוב מחוץ לקופסה, בתוך, מחוץ וגם ללא הקופסה ולקבל "החלטות זמישות". בהתנסויות אלו ניתנת האפשרות "לגעת בידיים", באופן הקרוב ביותר למציאות בכלים הניהוליים וליישם את המודלים והתאוריות שנלמדו בקורסים השונים. בחמש ההתמחויות של התכנית משובצות מספר דוגמאות מרעננות ללימוד מנהל עסקים ברמות הניהול הגבוהות:

  • סימולציית מימון ושוק ההון –הסטודנטים מנהלים סכומי כסף אמיתיים, המושקעים דרך קרן ההשקעות RuppInvest ומשמשים כפעילים 'על אמת, בשוק ההון בארץ ובעולם.
  • סימולציה דיגיטלית באסטרטגיה שיווקית – הסימולציה בפיתוח מותג בינלאומי, מתנהלת בשפה האנגלית וכוללת שיחות וועידה בסקייפ, קבלת דוחות כספיים ודוחות שיווק מידי מספר ימים. במהלכה מקבלים המשתתפים מאות החלטות אסטרטגיות בתנאי אי ודאות.
  • סימולציית ייזום עסקים –תחרות ביזטק (BizTEC) – התחרות היוקרתית השנתית שמארגן הטכניון בין כל המוסדות האקדמיים בישראל מכינה את משתתפיה בכתיבת תכנית העסקית ובהצגתה ליזמים ולמשקיעים על מנת לפתחו. בשנים האחרונות זכו הסטו' של רופין במקומות הראשונים בתחרות ובעקבות כך, חלק מהמיזמים הפכו עם הזמן לחברות מצליחות כמו במקרה חב' אוגמידקס (2015) שגייסה מליוני שקלים לסטארט אפ.
  • סימולציה אנושית באסטרטגיה ומו"מ – בכל שנה נבחר נושא למשחק רב תחומי המדמה מציאות כלכלית שעלולה להתממש בעולם של היום. השנה נבחרה הדמייה העוסקת בשאלה 'הקמת נמל ימי בעזה' והשתתפו בה מובילי דעה ומאסטרנטים ממגוון התוכניות לתואר שני הקיימות ברופין (לוגיסטיקה ומערכות ימיות, ניהול מדעי הים, מנהל עסקים).
  • סימולציית ניהול בכיר – השתתפות בקורס דירקטורים בכיר המתמודד עם סוגיות אמיתיות מעולמות התוכן של חברות גדולות במשק הישראלי.
  • סימולציית שיתוף פעולה בינלאומי – סיור עסקים לימודי בחו"ל. לדוגמא, ביוני 2016 יצא סיור לימודי ייחודי להונג קונג בשיתוף עם אחת האוניברסיטאות המובילות שם. בכל שנה הסיור יתקיים במוקד עסקים עולמי אחר ברחבי הגלובוס.

לסיכום, מדגיש ד"ר אסרף, "בעידן בו אנו חיים, שהטכנולוגיה משחקת בו תפקיד כל כך מכריע בהתמודדות שלנו עם אתגרים בעולם העסקים, חובה עלינו להתכונן לכל תרחיש ואי אפשר להסתמך רק על לימוד תיאורטי של מקרים ותגובות. חייבים להתנסות. הלימודים  משמשים כמעבדה.  לתפיסתנו, נוכחותו של מנהל "זמיש" קריטית בכל ארגון, שחייב להתאים את עצמו לצרכים והאתגרים שמשתנים ללא הפסקה.       
על בסיס עקרונות של זריזות וגמישות, ארגונים עסקיים חייבים להתחיל ולבנות את כל צורת החשיבה והביצוע שלהם: מרמת התפיסה והפסיכולוגיה הארגונית, דרך רמת שיטות העבודה והמתודולוגיה ועד רמת הטכנולוגיה התומכת בתהליכי הפיתוח.           

תכנית ה- MBA ברופין היא תכנית מתוקצבת בשכ"ל אוניברסיטאי, ומאפשרת בין שילוב לימודים ועבודה.